Projekty


Saab 9-3 úpravy.

Úpravy a vylepšení Saab 9-3

Moje druhé auto, coupe 2.0i (bez turba) 96kW.

Saab 9-3

Originál rádio + MP3 přehrávač

Originální autorádio je vybaveno kazetovým přehrávačem a CD měničem v zavazadlovém prostoru. Jelikož naposled jsem slyšel hrát kazetu cca před 8-mi lety, rozhodl jsem se kazetový přehrávač upravit na něco modernějšího. V některých výbavách je rádio vybaveno přímo CD přehrávačem, nicméně verze s "kazeťákem" je na úpravu vhodnější.
Koupil jsem obdobný modul s USB, SD a bluetooth jako jsem již použil v předchozím mini projektu Aktivní reproduktor. Tento modul pouze není vybaven LED displayem, je proto o něco menší. Je dokonce tak malý, že se při patřičném ořezání plastové krabičky vleze do původního otvoru pro kazetu.

MP3 modul USB, SD, Bluetooth Originální autorádio

Trochu komplikací způsobila přílišná "inteligence" kazetového přehrávače. Pokud totiž na kazetě nic není, spustí se přetáčení dokud nenarazí na začátek zvukové stopy a spustí nahrávku pěkně od začátku a bez čekání. Přehrávat v tomto rádiu kazety je vyloženě radost... Metodou pokus/omyl byly odhaleny signály kterými snímač dává vědět, že na pásce něco je. Stačilo pak tyto signály propojit na GND.

Uzemnění signálů Připojení napájení a audio signálu

Dalším krokem bylo zapojení napájení a audio výstupu. Napájení jsem zapojil paralelně k motorku pohánějícího pásku. Bohužel tento motorek není možné odpojit - rádio to zjistí a vyhodí chybovou hlášku na display. Audio výstupy jsem zapojil dle předchozího obrázku - na DPS jsou popisky L a R značící levý a pravý kanál. Důležité je přerušit vedení signálu z původního obvodu (způsobuje rušení).
Pro úplnost jsem ještě připojil konektor pro 3,5" jack pro možnost připojení jiného zdroje zvuku.

Upravené rádio Upravené rádio

Aby rádio hrálo i bez kazety, je třeba po prvním zapnutí napájení rádia "šťouchnout" do plastové páčky - aby si kazeťák myslel že došlo ke vložení kazety. Rádio pak při dalším zapnutí zůstává v tomto stavu (myslí si že je stále zasunutá kazeta). Kupodivu se nemusí použít ani žádná atrapa kazety a rádio ochotně točí motorkem naprázdno (takže naštěstí zas tak inteligentní není) zatímco mu modul předává vlastní audio signál.

Regulace ventilátoru topení

Od koupě vozu jsem měl s ventilátorem pořád potíže. Nejdříve se vůbec netočil, což se zlepšilo po důkladném pročištění a promazání motoru. Ovšem po chvíli provozu se stal pravý opak, ventilátor se spustil na plný výkon a nešel vypnout (nakonec jsem musel vytáhnout pojistku). Rozebraj jsem tedy použitý regulační prvek. Ten se nachází u levé nohy spolucestujícího pod černým krytem. Jeho konektor je ale dostupný až po demontáži celého kastlíku.
"Regulátor" je klasické analogové konstrukce. Vede do něho celkem 6 vodičů, z toho 3x černý - kostra. Dále je zde pak silnější vodič vedoucí ze samotného motoru (+ má motor natvrdo, zde se tedy připojuje -). Na bílo-červeném vodiči je +12V (při zapnutí) a na šedém ovládací napětí z ovládacího panelu. Napětí se pohybuje od 0,4 do 4V.

Výměna výkonového tranzistoru

První oprava tedy spočívala v prosté výměně výkonového tranzistoru. Původně zde byl typ IRFP054. Ten se ale poměrně obtížně shání. Proto jsem ho nahradil výkonějším typem IRFP064, který lze snadno sehnat i v českých eshopech za cenu kolem 50Kč.
Zpočátku opravený regulátor pracoval bez problémů, což vydrželo asi měsíc. Poté se opět začaly objevovat symptomy vadného tranzistoru, které se časem ještě stupňovaly...

PWM regulace

Po předchozím neúspěchu jsem se rozhodl celý regulátor postavit znovu, ale tentokrát digitální. Zatížení výkonového tranzistoru by tak mělo řádově klesnout, protože bude pracovat pouze v režimech nízkých ztrát. To značně sníží teplotu a zvýší životnost.
Nový regulátor využívá stejný výkonový tranzistor, k jehož řízení jsem použil mikrokontrolér ATtiny13 (v miniaturním pouzdře so8). Frekvence PWM je přibližně 18KHz. Při nižších kmitočtech se toto bručení/pískání zančně přenáší do interiéru.
Při testování jsem si ověřil, že PWM řízení je tak efektivní, že by nový modul ani nemusel být na chladiči. Během provozu ho není problém udržet v ruce, což s předchozí konstrukcí šlo tak 5 vteřin.

Původní analogový regulátor PWM regulátor během testu

Návrh DPS je ke stažení zde. Program si můžete stáhnout jako zdrojový kód, či již zkompilovaný HEX soubor.

Zesilovač + repro

Saab 9-3 je ve vyšších výbavách vybaven 6-ti reproduktory. V nižších však chybí basové reproduktory v předních dveřích. I v této situaci je ale vybaven potřebnou kabeláží pro dodatečnou montáž. Do dveří tedy vedou kabely k reproduktorům ze středové konzole, kde se zároveň nachází i potřebné napájecí kabely. Použitý audio zesilovač má klasické šroubovací kontakty, stačí tak původní konektory odskřípat. Dále je třeba přivést signál z rádia do zesilovače. Rádio má za tímto účelem již připravený konektor (DIN).

Zapojení DIN konektoru Předpřipravená díra

Reproduktory o průměru 165mm bez větších problémů pasovaly do připravených otvorů ve dveřích (je třeba použít plastové mezikroužky či MDF podložky). Umístění zesilovače bylo trošku náročnější. Bylo potřeba trochu poohýbat "nožičky" zesilovače a ořezat izolaci ve spodní části sloupku.

Instalovaný reproduktor Nainstalovaný zesilovač

Dálkové centrální zamykání

TBD