Elektronický (digitální) tachometr
Tento projekt byl jeden z největších, který byl kompletně mimo školní vyuku. Úvodním impulsem pro stavbu vlastního tachometru byl fakt, že ten na zakoupeném motocyklu byl v mílích. Což vadí především kvůli ukazateli ujeté vzdálenosti. Dále také techometr nebyl vybaven takzvaným denním počítedlem kilometrů(to které se dá vynulovat). Chyběly mi také hodiny a ukazatel zařazeného rychlostního stupně.

Hardware
Základem tachometru je mikrokontrolér ATmega8. K zobrazování
údajů je použit alfanumerický LCD display (8x2 znaky) s řadičem.
Kvůli omezenému počtu IO portů mikrokontroléru je display připojen
pomocí I2C port expandéru. Přesný čas je zajištěn pomocí RTC
modulu. Ručka rychloměru je ovládána krokovým motorkem (k tomu
určeným). O stabilizaci napájení se stará spínaný 5V měnič s
proudovým zatížením až 3A.
Oboustranná DPS byla navržena v programu Eagle.
![]() |
![]() |
Snímače
Pro funkci tachometru je nezbytná řada snímačů. Pro měření
rychlosti a ujeté vzdálenosti je použita optická závora a kotouček s
20ti černými a průsvitnými pruhy. Ten je napojen na původní mechanismus
uvnitř tachometru. Pro měření otáček není potřeba snímač instalovat
protože je již přítomen na každém motocyklu a to v podobě snímače
pro zapalování. Stačí tak pouze přivést (upravený) signál do mikropočítače.
Dále je použit snímač pro měření teploty motoru (oleje). Původně je
určen pro měření teploty chladicí kapaliny.
Pro měření palubního napětí je použit jednoduchý odporový dělič
napětí. Regulace svitu LED indikátorů je řízena pomocí signálu
fotorezistoru. Posledním snímačem je kapacitní tlačítko, kterým se
tachometr ovládá (přepíná režim, nuluje, atp...)
Funkcionalita
Program pro mikrokontrolér byl napsán v prostředí AVR studia. Tachometr má základní 4 režimy zobrazení:
- denní počítadlo hodiny
- teplota oleje hodiny
- denní počítadlo celkové počítadlo
- palubní napětí teplota oleje
![]() |
![]() |
